Vyhledávání


Kontakt

T.M.Games
Hlinsko v Čechách

E-mail: pavel.toy@seznam.cz

Rozhovor

17.12.2009 10:00

 Tuto významnou událost bych si neměl nechat pro sebe. Ve skutečnosti jsem skromný :o), ale toto byl první rozhovor, jaký se mnou kdy, kdo dělal. K tomuto heroickému činu mně vyzvalo slovenské vydavatelství společenských her Klaun Game Edition, které je zároveň výhradním distributorem mých her pro slovenskou republiku

Tedy, pokud máte zájem, zde je kopie rozhovoru:

Keď som v 90-tom na stužkovej slávnosti vystúpil na pivný sud, aby som bol skokom z neho cez zásteru oficiálne pasovaný do cechu hutníkov, komisia odo mňa chcela, ako nakoniec od všetkých adeptov, životné motto. Ja som si zvolil citát od  J.W.Goetheho: „Stratené sú len tie sny, ktorých sme sa vopred vzdali.“

     Všetko, čo uvidíte, keď sa poobzeráte okolo seba, dokonca aj tie zlé veci, vytvorili ľudia, ktorí mali svoje sny a išli si za nimi.

     Na našich stránkach sa odteraz budete stretávať práve s takýmito „snílkami“ a s ich splnenými snami.

     Ako prví sen Vám predstavím spoločenskú hru Muníci. Vysníval si ju mladý český autor spoločenský hier a vlastník vydavateľstva TMG – Pavel Tomcsányi. Pomocou nasledujúcich otázok sa pokúsim priblížiť Vám ho nielen ako autora a podnikateľa, ale aj ako človeka.    

Teda sen prvý – MUNÍCI a prvý snílek – Pavel Tomcsányi: 

 

„Dobrý deň Pavle. Môžem ti položiť zopár otázok, ktoré budú tvojich priaznivcov isto zaujímať?“

 1.Na úvod by si sa nám  mohol predstaviť – kto vlastne si?

Jsem normální člověk s nenormální zásobou fantazie :o). Ale pokud jde o iniciály, jmenuji se Pavel Tomcsányi, je mi 30 let a žiji se svou ženou a roční dcerkou Sofií v jednom českém městečku. 

2.Čo ťa inšpirovalo k tvorbe MSH( moderné spoločenské hry)?

Inspiraci hledám všude kolem sebe. Uděláme si například výlet, něco zahlédnu a už mi to v hlavě začíná šrotovat. Dala by se na toto téma udělat hra? Jak by asi vypadala a co by obsahovala? Je to reálné? Jaký měla cíl a mnoho dalších základních otázek. To je takový prvotní filtr. Pokud to jím projde, napíšu si námět doma mezi ostatní a když je čas začít na další hře, mám z čeho čerpat. Ale samotný prvopočátek je už v dětství, kdy jsem namaloval nebo sestavil nějaký labyrint a má mladší sestra ho musela absolvovat :o). 

3.Prečo si vydal hru ako samovydavateľ?

Vždy jsem toužil zabývat se vývojem a výrobou vlastních her a vlastního světa. S touto myšlenkou jsem si pohrával už několik let. Nakonec jsem se odhodlal a začal na tom pracovat. Ovšem, jak hru vůbec vyrobit a pak ještě dostat na trh, je kapitola sama pro sebe. Nejdříve jsem s touto myšlenkou oslovil jednoho známého výrobce, který sídlí nedaleko od mého bydliště. Musím řici, že opravdu projevil zájem, ale kvůli plnému edičnímu plánu, by se hra dostala do výroby až příští rok. Jenže já byl plný elánu a nechtělo se mi tak dlouho čekat, proto jsem se rozhodl, že do toho půjdu sám a splním si svůj dávný sen. To jsem ještě neměl tušení, co všechno to obnáší. 

4.Čo vlastne znamená názov muníci?

To nikdo neví :o). Věděl jsem jen, že se tato hra bude odehrávat v podzemí, kde žijí fantastické a roztomilé bytosti, které tam kopou tunely. Chtěl jsem vymyslet nějaké vlastní bytosti a rozhodně se vyhnout nějakým trpaslíkům, skřítkům či permoníků. Jednou jsem se zeptal manželky, jak by se takové bytosti měli jmenovat. Bez jakéhokoliv přemýšlení z ní vypadlo Muníci. Moc se mi to zalíbilo, už kvůli té spontálnosti, tak od té doby to jsou Muníci :o) 

5.Názov tvojho vydavateľstva je TMG?  Čo znamenajú tie tri písmenká?

Rád bych, aby si hráči tyto tři písmena spojili s vícenásobnou zábavou a zárukou skvělé zábavy, proto Tomcsányi Multi Games. 

6.Máš v pláne vydať aj ďalšiu hru?

Samozřejmě. Chci vytvářet nové, neotřelé a originálni hry, které hráčům přináší skvělé zážitky. Proto se zabývám tvorbou ještě online her. Zde mám rozpracované dvě, troufnu si říci, revoluční hry. Teď je teda malá pauza, protože programátor, se kterým jsem spolupracoval, se rozhodl, že má jiné priority. V současnosti hledám jiného. Pokud tento rozhovor čte nadšenec pro hry, který ovládá PHP, MySQL a skriptování a chce vklouznout do krásných tajů herních zážitků, ať se mi určitě ozve :o). Co se týče MSH, je kompletně otestovaná druhá hra. Prozradím, že karetní. 

7.Grafiku si si robil sám, alebo ti ju robil niekto druhý?

Naštěstí mám ve svém okolí velice schopného a nadaného malíře, který dokáže perfektně reprodukovat mé nápady. Prezentoval jsem mu svou představu a on ručně namaloval návrh muníků i některých dalších malých obrázků ke hře. Já pak jeho náčrty naskenuji do PC a dokončím barvy, menší úpravy atd.

8.Od kedy sa zaoberáš MSH?

No, jestli to tak mohu říci, tak první hru jsem vytvořil pro sestru a pár kamarádů už jako malý kluk s velkou fantazií.

9.Zamyslel si sa niekedy nad tým, že čo robí z človeka dobrého tvorcu MSH?

Myslím, že tuto otázku za každého autora zodpoví až oblíbenost jeho díla. Pokud si lidé zahrají jeho hru a ta jim přinese zábavu a uvolnění, při kterém dokáží přijít na jiné myšlenky, dá se říci, že hra pochází od schopného tvůrce. 

10.Mal si podporu z tvojho okolia,  keď si sa rozhodol tvoriť MSH?

Asi jediná a největší opora byla a je má žena, která se trpělivě starala o naší dcerku a ještě zvládá ostatní činosti, takže jsem měl čas a možnost sedět dlouhé hodiny u počítače a pracovat na celé hře. Takto vývoj probíhal celých 5 měsíců. Přišel jsem z práce, sedl k PC a do deseti hodin do večera jsem vyvíjel Muníky. Ráno zase do práce a takto stále dokola. Tímto bych jí chtěl poděkovat. Dík také patří lidem, i úplně cizím, kteří mi hru pomáhali testovat. Jeden herní server mně například v létě pozval na setkání hráčů ve Štokách, kde si hru měli možnost zahrát cizí lidé. Bylo to velice užitečné a odhalil jsem několik věcí, které bylo třeba poupravit. Spokojen jsem byl až s třetím prototypem. 

11.Čo je najdôležitejšie podľa teba, aby bolo v MSH?

Podle mě je jedno, jestli v krabici najdete nákladné, ručně malované figurky nebo další „lákadla“. Hry jsou proto, aby se hrály a přinášely lidem uspokojení a zážitky. Toto jsem pochopil, už když jsem vlastnil první počítač Didaktik Gama, kde jsem se dokázal hodiny bavit u hry s osmibitovou grafikou a monotonním zvukem :o). Zde byl dostatečný prostor a živná půda pro úlet do vlastní fantazie. 

12.A čo pri MSH nesmie  podľa teba byť?

Rozhodně ne nuda a stálé opakování. Dnes je na trhu mnoho her, které jsou de facto stejné jen mají jiný kabát. To platí i pro online hry, které mají 2-3 základy, jen se pokaždé odehrávají jinde a v jinou dobu. Na obhajobu všech autorů musím podotknout, že v záplavě dnešních her může být čím dál těžší vymyslet smysluplné téma, které tu navíc ještě nebylo. 

13.Financoval si si vydanie hry sám, alebo si mal investora?

Náklady na první sérii a ještě navíc první hry jsou vždy největší. Člověk pozná, až když se jimi začne zabývat, co vše je třeba získat a zajistit. Naštěstí jsem našel člověka, který byl ochoten, za podíl na zisku, zainvestovat většinu nákladů. 

14.Na základe nazbieraných skúseností, čo si myslíš, je jednoduché stať sa autorom MSH v týchto končinách?

Cokoliv děláte je ve vaší hlavě. Pokud se s danou myšlenkou vypořádáte sám a máte dostatečně pevné odhodlání, jste na dobré cestě dělat cokoliv a kdekoliv. Toto platí nejen pro MSH. 

15.Ako vidíš  budúcnosť MSH  celkovo?

Za minulý rok vzrostla jen v České republice obliba společenských her o 10%. Lidé zjistili, že éra Člověče nezlob se je už pryč a moderní hry jsou trochu o něčem jiném, nabízí jim nové zážitky. O tom svědčí také nárůst nových titulů. Myslím, že člověk rád  sní a je hravý v každém věku. Proto budoucnost her vidím velice dobře. Nejen společenských, ale i browser her. 

16.Bolo pre teba jednoduché zohnať výrobcov na výrobu tvojej hry?

Pokud máte na mysli některého známého vydavatele společenských her, tak bych nedoporučoval,  spoléhat se jen na ně. Mají velké množství nabídek, no spíš námětů, od mnoho lidí a jste u nich nápad číslo 125. Než se vámi bude někdo zabývat trvá dlouho a pak jste odkázáni na jejich ediční plány. Má to samozřejmě své plusy i mínusy. Já jsem se rozhodl být současně i výrobcem svých her. Vše si pak sice musíte zajistit sami, ale jste pánem situace a nikdo vám do ničeho nemluví. Pokud se tak rozhodnete, stačí najít vhodnou tiskárnu, a ostatní dodavatele podle obsahu (figurky, kostky atd). Je důležité splnit všechny normy pro nezávadnost hraček. Doporučuji ještě zajistit si EAN kód. Jedna věc je hru vyrobit a druhá je dostat ji do obchodů. Když jste výrobce, je na vás samozřejmě i toto břímě. 

17.Si rád, že sa tvoja hra bude predávať aj na Slovensku?

A jak! Už když jsem začal uvažovat o výrobě her, bylo mi jasné, že úspěch je za hranicemi. Slovensko je po domácím trhu logicky další pomyslná meta. Podobnost našich jazyků nahrává bezproblémovému překladu manuálu a jednání s distributory a dalšími lidmi, kteří se o hry zajímají, je v pohodě. Navíc, když jsme spoustu let byli jeden stát, volba nemohla být ani jiná. 

18.Máš v pláne venovať sa aj iným druhom hier okrem MSH?

Ano mám. Vlastně jsem se vždy zajímal o vše okolo zábavního průmyslu. Psal jsem gamebooky a pracuji na online hrách. To vše by mělo zahrnovat ono Multi Games. 

19.Čo by si chcel dosiahnuť v tejto oblasti?

Aby se TMG zařadilo mezi známá jména ostatních vydavatelů her ku spokojenosti hráčů. Zároveň se snažím vymyslet hry, které jsou cenově dostupné. Není problém vytvořit hru za 30 a více euro. Umění je vytvořit hru, kterou si může dovolit každý a zároveň si u ni užije dost zábavy. 

20.Akú hru sa hráš najradšej vo svojom voľnom čase?

To je docela široká otázka :o). Mám několik favoritů nejen u společenských her. Je to hodně podle nálady a okolností. Někdy jsou to party hry, jindy vědomostní. Pokud bych měl jmenovat přímo nějaké tituly, tak mně oslovila a zaujala hra Galaxy Trucker. Taky mám rád budovatelské hry. Dobrá hra by rozhodně měla mít široké mantinely pro vlastní rozhodování, představivost a logiku děje a herních mechanizmů. Toho jsem se snažil dosáhnout u Muníků. 

21.Čo by si rád odkázal svojej hráčskej základni?

Ať jsou zdraví a berou život s pozitivními myšlenkami. 

22.Máš aj iné záľuby alebo koníčky?

Většinu času věnuji rodině, vývoji her a chození do zaměstnání. Když zbyde prostor, tak motivující i emotivní hudba, film, kniha, jízda autem a v neposlední řadě vesmír. 

23.Myslíš si , že v Čechách a na Slovensku sú šikovný autori a treba ich podporiť?

Šikovní lidé jsou všude a nezáleží na tom, jestli se v jejich zemi platí dolarem, eurem nebo korunou. Pokud chce autor podporu, musí se ozvat a dát o sobě vědět. Někdy to chce notnou dávku trpělivosti. Například si nedovedu představit vznik Muníků bez internetu. Taková podpora pak může mít mnoho podob. Ať už finanční, propagační nebo v podobě dobré rady či povzbuzení. 

24.Dá sa ich práca porovnať s prácou zahraničných autorov?

To do velké míry právě záleží na té podpoře. Lidé v Čechách, na Moravě a na Slovenskou jsou rozhodně při nejmenším stejně tak dobří a kvalitní jako jinde. 

25.Je dobré a potrebné, aby vznikali na Slovensku a v Čechách domáce vydavateľstvá podporujúce domácich autorov?

Samozřejmě. Ukažme západním gigantům herního průmyslu, že to taky umíme. 

26.Kto bude predávať hru na Slovensku?

Pro mně je nejdůležitější, aby potencionální obchodní partner měl přátelský přístup a byl upřímný. Po dlouhém hledání na Slovensku jsem našel začínající vydavatelství, které je na tom velice podobně jako já. Důvěru na slovenském trhu jsem vložil do KLAUN game edition. Věřím, že zahájení naší spolupráce položilo základní kámen nové a dlouhodobé tradici. 

„Ďakujem za rozhovor.“

      Nie je to úžasné, keď je niekto mladý, nadaný a ešte k tomu aj skromný a pracovitý. A tak trochu strelený, tak trochu snílek a tak trochu Don Quijote. To musí byť bezpodmienečne každý, kto sa pustí do takejto práce a nedá sa prevalcovať okolím a samozvanými odborníkmi na danú tému.

     Držím palce nadanému autorovi a podnikateľovi v jednej osobe. Nech sa jeho hry nachádzajú nielen v obchodoch v rodných Čechách, ale aj na celom svete.  

Diskusní téma: Rozhovor

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.